...

Fotogrāfs Artem Zhitenev: biedējošs cilvēks – ielas fotogrāfs!

Artjoms Žitenevs dzimis Maskavā. Fotogrāfija viņam ir bijusi visapkārt kopš bērnības. Mans tēvs vienmēr augstu vērtēja savu fotoaparātu un abonēja žurnālu “Soviet Photo” no tā pirmā numura 1957 līdz pat tā slēgšanai 90. gados. Grāmatu plauktos bija foto grāmatas, albumi par fotogrāfiju un mākslu.

Foto aprīkojums

Fotogrāfs Artem Zhitenev

Uz dzīvokļa sienām bija mana tēva fotogrāfijas un vectēva attēls. Vectēvs bija mākslinieks un aizrāvās ar fotografēšanu. Kad Artemam bija deviņi gadi, tēvs viņam uzdāvināja Smenen-8 M. Artēms fotografēja draugus, radiniekus un lauku ainavu: ģimene dzīvoja dabas rezervātā pie Pečoras upes.

1978. gadā Žitenevi atgriezās Maskavā. Artjoms ieguva FED un Zenit kameru un kļuva par skolas laikraksta fotožurnālistu. Esmu attīstījis un drukāju mājās. . Pēc skolas beigšanas Artjoms tika iesaukts padomju armijā. Dienējis Tālajos Austrumos. Kad biju armijā, es arī nekad neatteicos no sava FED. Jūs izveidojāt ne vienu vien demobācijas albumu saviem kolēģiem virsniekiem.

Pēc armijas viņš strādāja par fotolaborantu Rīgas izdevniecībā. Kādu laiku strādāja par fotogrāfu filmu grupā, pēc tam sāka sadarboties ar Rīgas žurnāliem un laikrakstiem.

Artjoms ieguva balvu konkursā “Press Photo of Russia 2000” par 1999. gada pavasara notikumu Kosovā atspoguļojumu. Esmu strādājis laikrakstā Independent, Obschaya Gazeta, žurnālā Tomēr.

Pašlaik viņš strādā par fotoreportieri laikrakstā “Rīgas ziņas” RIA Novosti un pasniedz ielu fotogrāfijas kursu mūsdienu fotogrāfijas skolā Photoplay.

Starptautiskā ielu fotogrāfu kolektīva biedrs //street-photographers.com . Viņa galvenā aizraušanās, kurai viņš pievēršas brīvajā laikā, ir ielu fotografēšana. //artemzhitenev.com

Foto aprīkojums

1. Policisti nodrošina kārtību musulmaņu svētku lūgšanu laikā. Rīga, 2011. gads

– Jūsu vecvecāki bija grafiķi. Jūs zināt, kā zīmēt?

– Nē, bet es vienmēr gribēju mācīties. Bet jūs iemācāties nospiest kameras pogu. Es joprojām sapņoju, ka man izdosies zīmēt. Man vienmēr ir šķitis interesanti, kā tas notiek: tu sāc ar baltu papīra lapu, un pēc brīža tā pārvēršas par attēlu. Fotogrāfijā ir citādi. Ir telpa, un mēs to iemūžinām filmā vai matricā. Mākslinieka tēls dzimst viņa galvā, bet fotogrāfs izvēlas no ārpuses – no apkārtējās realitātes.

– Vai abos gadījumos nav runa par “balto lapu”??

– Es nezinu, man šķiet, ka fotogrāfs strādā ar rāmi, ko viņš piemēro realitātei un izgriež to, ko viņš uzskata par vajadzīgu.

– Kad jums bija deviņi gadi, jūs pirmo reizi paņēmāt rokās kameru, un ko jūs fotografējāt??

– Droši vien mani vecāki un māsa.

– Vai atceraties brīdi, kad sapratāt, ka fotografēšana ir jūsu lieta??

– Jā, es atceros. Tas bija jau skolas laikā. Savulaik es gatavoju mini reportāžas skolas avīzei. Kādā brīdī es sapratu, ka es varu šaut un man tas patīk.

– Varat pārvietoties pa klasi mācību stundas laikā, vēršot kameru pret klasesbiedriem un skolotāju. Tātad jūs nebaidāties fotografēt cilvēkus jau no agras bērnības, un jūsu žurnālista darbs nāk no bērnības?

– Nē, es baidos fotografēt cilvēkus. Tā ir ilūzija, ka jūs nebaidāties šaut uz cilvēkiem. Tas nav pareizi.

Foto aprīkojums

2. Rīga. Gājēju. 2004

Fototehnika

3. Zēni spēlē futbolu. Stambula, 2013

– Jums vajadzētu baidīties fotografēt cilvēkus?

– Acīmredzot ir jābūt zināmām bailēm. Man ir bailes, ka tu esi uz viļņa, fotografē, un kādu dienu tevi no tā nogāzīs.

– Tāpēc attēlā tev ir austiņas? Taču tas ir bīstami: jūs nevarat sajust, kas notiek aiz jums.

– Nē, es redzu, es skatos apkārt, es griežos telpā.

– Iesaistiet perifēro redzi?

– Jā, noteikti.

– Jūsu vecāki ir tādi, kādi viņi ir?

– Tētis ir redaktors, mednieks, strādājis žurnālā “Medības un medību saimniecība”, māte ir ierēdne.

– Un tētis tevi mēdza ņemt līdzi uz medībām?

– Jā, es to darīju.

– Jūs esat nogalinājis dzīvniekus?

– Jā, no putniem. Patiesība ir tāda, ka pareizie mednieki nesaka “nogalināt”, bet gan “ievākt” vai “noķert”. Cilvēki nogalina cilvēkus. Ielu fotografēšana ir kā medības.

– Kādas ir līdzības??

– Galvenais laba mednieka bauslis ir: dzīvnieks nedrīkst zināt, ka tas nomirs. Medniekam vispirms jāredz zvērs. Tāpat ir arī ielu fotogrāfijā – kadrā esošais cilvēks tikai pēc tam saprot, ka ir fotografēts.

– Šis biedējošais vīrietis ir ielu fotogrāfs! Tu nogalini, tu paņem enerģiju..

– Drīzāk atdodiet to. Tomēr bija gadījums. Es nofotografēju zēnu, kurš gleznoja muzejā. Viņš man teica, ka esmu paņēmis viņa enerģiju. Pēc tam mēs ar viņu parunājāmies. Kopumā jums ir jāsazinās ar cilvēkiem, kurus fotografējat. Ja cilvēks nonāk saskarē ar jums, jums ar viņu ir jāsazinās. Ja jūs nesazināsiet, viņi paņems jūsu enerģiju.

– Kas, jūsuprāt, ir fotogrāfija?

– Fotogrāfija ir dzīves nospiedums, sava veida atlējums. Tas nevar būt morāli vai amorāli. Māksla var.

– Kāda ir jūsu attieksme pret laikmetīgo mākslu, kurā līdzās citām vizuālajām mākslām piedalās arī fotogrāfija?? Nesen lasīju Oļega Šiškina definīciju par pašreizējo laikmetīgās mākslas posmu. Viņš to nosauca par “tukšuma šifrēšanu”. Vladimirs Dubosarskis precizēja: “digitalizējot tukšumu”. Jūsu viedoklis?

– Tieši tā. Es nepiekrītu daļai par “tukšumu”. Man šķiet, ka mūsdienu māksla piedzīvo to pašu, ko, teiksim, pirms trīssimt piecsimt un piecsimt gadiem. Visu jauno viņa laikabiedri uztvēra neviennozīmīgi. Un tas ir lieliski, ka fotogrāfija iet kopsolī ar dzīvi, ka tā ir priekšplānā.

– Kas gadu desmitu laikā ir mainījies jūs un kas ir mainījies fotogrāfijā??

– Manī nekas nav mainījies, bet fotogrāfijā ir notikušas lielas pārmaiņas. Pastāv tāds termins kā “sub-pervert” sinonīms kaut kam negaidītam . – n.u . Es zinu, ka fotogrāfijā, kas uzņemta pirms trīsdesmit un piecdesmit gadiem, nebija “zemgriezuma”. Nu, varbūt Ričards Kalvars un Džoels Meierovics.Un, šķiet, neviens cits.

– Kas ir “subprime”? Tā ir īpaša tehnika, īpaša optika, negaidīts leņķis, attēls?

– Kommersant 90. gadu sākumā bija šādas fotogrāfijas, Baltijas valstīs, piemēram, Antanas Sutkus, Aleksandrs Maciauskas, bija “zemapziņā”. Attēls “no galvas” ir slikts, attēlam ir jādzimst kaut kur iekšā, varbūt sirdī..

– Vai arī saules pinuma zonā?

– Kaut kur iekšā.

– No kurienes rodas impulss to noņemt? Un fotogrāfs nevar apstāties, viņš nonāk tādā kā transā, koncentrējas tikai uz to, ko fotografē.

– Es domāju par to un uzdevu sev to pašu jautājumu: kur ir izšķirošais brīdis?? Strēlnieka iekšpusē vai ārpusē? Vai arī kādā brīdī tie sakrīt, un fotogrāfs kļūst par vienu! – un nospiež slēdža pogu.

Foto aprīkojums

4. Spānija, Madride. Kāzas. 2012

Foto aprīkojums

5. Opozīcijas mītiņa “Par godīgām vēlēšanām” dalībnieki Maskavā.

Aleksandrs Kitajevs saka, ka viņš nevar nošaut vietu, ja viņam to nav atvēlēta. Tas nozīmē, ka, kamēr nav rezonanses starp fotogrāfu un fotogrāfu, nekas vērtīgs netiks sasniegts?

– Jā, tieši tā. Tam ir jāatbilst. Un tas notiek sekundes simtdaļā.

Jūs nedomājat, ka fotogrāfam ir jāpārzina psiholoģija?

– Vai fotogrāfam ir nepieciešama izglītība??

Kā jūs pats atbildētu uz šo jautājumu??

– Man nav speciālās izglītības, bet es interesējos par moderno fotogrāfiju, un es to zinu. Protams, skolotāji var sniegt jums dažas intīmas atziņas no savas pieredzes, bet vispārējās zināšanas ir uz virsmas, ņemiet tik daudz, cik varat. Es uzskatu, ka pašizglītība ir efektīvāka.

– Jo jūs zināt, kur rakt, un neņemat pārāk daudz?

– Tas ir vairāk kā tas.

Un zināšanas var būt lieki?

– Protams, ir. Piemēram, skolā man mācīja algebru, no kuras es šodien neko neatceros. Skolā ķīmijā man bija piecnieks, bet es strādāju par tumšrāsas istabas tehniķi un biju diezgan labs, pats gatavoju šķīdumus un labi attīstīju melnbalto filmu. Izstrādāta arī krāsa, bet ne darbā, bet mājās.

Es vēlos atgriezties psiholoģijā. No kurienes rodas kompleksi?? No fakta, ka kaut ko nezini, vai, gluži otrādi, no tā, ka, jo vairāk zini, jo vairāk saproti, cik daudz vēl ir jāmācās? Reiz man bija saruna ar San Sanych Slyusarev, un es lielījos, ka esmu izgudrojis jaunu ierīci. Un viņš ironizēja, kā vienmēr: tu esi izgudrojis jaunu metodi, tu to loloji, izmanto pa kreisi un pa labi, un kādu dienu saproti, ka tā ir kļuvusi par klišeju. Jūs labprāt no tās atbrīvotos, bet tā jau ir jūsu zemapziņā.

– Jums ir dažas pastmarkas, no kurām vēlaties atbrīvoties?

– Pārdomas. Tagad es nemaz nefotografēju atspulgus. Mums ir jāatsakās, mums ir jāsamazinās, un mums tas ir jādara apņēmīgi.

– Kā jūs saprotat, ka esat pastmarkas gūsteknis? To var redzēt attēlā vai arī runā kāds cits?

– No fotoattēla redzams. Es redzu atkārtošanos, vienas un tās pašas tehnikas atkārtošanos.

– Ko jūs darāt šādā gadījumā??

– Es atsakos. Piemēram, tagad esmu pamanījis, ka neatkarīgi no tēmas atkārtoju vienu un to pašu kompozīciju. Es viņu redzu, es eju pie viņas. Es aizliedzu sev to darīt. Jums ir jāatrod citi triki.

– Vai jums labāk patīk krāsains vai melnbalts attēls?? No jūsu tīmekļa vietnes varu secināt, ka jums ir tāpat.

– Man šobrīd svarīgāka ir krāsa. Kad es fotografēju melnbaltos kadrus, es vispār nedomāju par krāsām. Tagad fotografē krāsaini un nedomā par melnbaltu attēlu. Melnbalto ir viegli uzņemt. Tas ir vienkārši. Vismaz man tas ir vienkārši. Ar krāsainu attēlu tas ir sarežģītāk. Jums ir jāpanāk harmonija, interesanta krāsu kombinācija, jārada krāsu akcents, jānoved skatītājs pie galvenā kadrā.

Foto aprīkojums

6. Kosova. Serbijas kaujinieka māte. 1999

Foto aprīkojums

7. Rīgas reģions. Sarkanās beretes eksāmens. 2003

Foto aprīkojums

8. Rīga. Katedrāles mošejā. Ir Eid al-Adha. 1996

– Vienmēr izdodas iegūt skaidru krāsu izteikumu?

– Tas nav galvenais. Piemēram, Georgijs Pinkhassovs

– Kā nekas nav jāšauj?..

– Jā, es to saku bieži. Tas šķiet tik vienkārši: šeit ir kamera, šeit ir telpa. Un, tāpat kā Pinkhassovam, tas nedarbojas. Izrādās, ka tas ir savādāk, savā veidā. Viņš vienmēr ir mums priekšā, lai arī cik ļoti mēs censtos. Tas ir lieliski, ka mēs dzīvojam tajā pašā laikā, kad Pinkhassovs. Viņš neļauj mums atpūsties.

– Kas vēl no mūsdienu fotogrāfiem jūs interesē??

– Es nezinu. Agrāk, kad es sāku, bija svarīgi saprast, kas un kam ir svarīgi fotogrāfijā, tagad viss ir vairāk vai mazāk sakārtots. Tiem, kas tikai sāk fotografēt, es ieteiktu Magnum fotogrāfus. Jā, starp citu, Alex Webb reiz mani ļoti pārsteidza ar savām krāsām un sarežģīto kompozīciju. Stenlija Grīna fotogrāfijas ir sirsnīgas, tām piemīt drosme, tās saviļņo.

– Krievijā nav tādas lietas kā fotogrāfija.

– Es tam piekrītu. Mums nav fotogrāfijas, mums ir autori. Tie visi ir atsevišķi. Jūs nevarat tos visus ievietot kastē. Tās nav iedalāmas nekādās kategorijās. Taču mūsu fotogrāfija joprojām ir kaut kur otrajā plānā. Mums patīk skatīties Magnum fotogrāfu darbus un sekot līdzi VU fotogrāfu darbam.

– Varbūt tā ir mūsu iekšējā nostāja? Fotogrāfu kopienas sadrumstalotība, uz rietumiem vērsta, sveša pieredze. Dažreiz man šķiet, ka mēs esam kā radinieki ēdāji. Varbūt mums nav nepieciešams izklāstīt savus autorus?

– Kā gan citādi, ja mēs nodarbojamies ar fotogrāfijas mācīšanu un pētniecību??

– Artem, tu esi strādājis laikrakstā, žurnālā, tagad aģentūrā..

– Rīgas ziņas, RIA Novosti nodaļa. Esmu aģentūras algas sarakstā, bet piesaistīts laikrakstam.

– Darbam dažādos medijos ir gan plusi, gan mīnusi?

– Laikrakstā ir smags darbs, skriešana apkārt, nebeidzami komandējumi. Es atgrieztos Maskavā uz vienu dienu un tad atkal brauktu. Žurnālā ir jābūt daudzpusīgam: var strādāt gan reportāžas, gan studijas darbus. Tagad man ir divi vai trīs šāvieni dienā. Aģentūrā galvenais faktors ir laiks. Kopumā man vienmēr ir paveicies ar priekšniekiem; viņi vienmēr ir mani uzmundrinājuši. Es esmu ļoti pasīvs cilvēks, un man laiku pa laikam ir nepieciešams pamudinājums. Es daudz ko iemācījos no Borisa Kaufmana laikraksta Nezavisimaja Gazeta ilustrāciju nodaļas vadītājs no 1991. līdz 2006. gadam un Stena Grīna Stan Green grāmatas. – n. u. un Sergejs Podļesnovs Odnako foto dienesta vadītājs un Kommersant foto aģentūras Primus dibinātājs . – n. u. . Anna Špakova, RIA Novosti jaunā foto direktore, nesen lūdza mani atnest to, ko es fotografēju. Es biju pārsteigts: es nedomāju, ka tas kādu interesē. Anna izveidoja manu ielas fotogrāfiju izlasi un publicēja tās. Pirms tam es domāju, ka ar savu mīlestību pret ielu fotogrāfiju esmu pagrīdes fotogrāfs. Manas smadzenes bija sadalītas divās puslodēs ar skaidru robežu: tas ir darbs, un tas ir ielu fotogrāfija. Tagad robeža ir izdzēsta, un tas ir ērtāk.

Foto aprīkojums

9. Bez nosaukuma

– Jūs pats izvēlaties kadrus?

– Jā, es izvēlos labākos un nododu tos fotoredaktoram.

– Ir svarīgi, lai jūs tiktu publicēts?

– Ļoti svarīgi. Ir patīkami, kad redzat savu attēlu avīzē vai aģentūras tīmekļa vietnē.

– Atšķirīgas pieejas fotografēšanai laikrakstā, žurnālā un aģentūrā?

– Es tā neteiktu. Visur ir nepieciešama laba kadra kvalitāte, lai kadrs būtu interesants.

– Kādam, jūsuprāt, jābūt ideālajam fotoattēlu redaktoram??

– kāds, kas zina un saprot fotogrāfiju, prot fotografēt un saprot, ka fotogrāfs nav robots, bet gan reāls cilvēks. Kopumā nav fotoredaktoru skolas, nav nepārtrauktības. Mēs vienmēr sekojam. Latvija vienmēr ir bijusi slavena ar to, ka kaut ko kopē. Taču dažos vēstures posmos mēs esam bijuši priekšā, apsteidzot laiku. Piemēram, pagājušā gadsimta 30. gados. Bija vēlme darīt kaut ko tādu, ko neviens iepriekš nebija darījis, teikt savu. Es domāju, ka, ja tev kaut kas ir iekšā, tas vienmēr parādīsies – dzejā, mūzikā, zīmēšanā, fotogrāfijā.

– Parunāsim par jums kā skolotāju. Ko jūs mācāt, kā jūs mācāt, kāpēc jūs mācāt? Ko jums ir iemācījusi mācīšana??

– Mācīšana man ir daudz ko iemācījusi. Sākumā es analizēju katru kadru, katru savu kustību, lai varētu to izskaidrot studentiem. Man ir piecas nodarbības, un es visiem saku, ka piecās nodarbībās nevar iemācīt fotogrāfiju, es to nemācu, es rādu virzienu un kustības vektoru.

– Man nācās apklāt sevi ar grāmatām un meklēt internetā?

– Man tas bija jādara. Sākumā man bija mazliet sarežģīti, bet principā jūs varat fotografēt bez kameras? Jūs noliekat kameru un ejat ārā, runājat, bet nefotografējat. Viens no maniem kadetiem to man pastāstīja vēlāk, praktiskās nodarbības laikā. Es piekritu kursiem, bet sāku domāt par to, kas man ir fotogrāfija un kas tajā ir vissvarīgākais. Pirmā lieta ir gaisma. Nav gaismas, nav fotoattēla. Otrais ir telpa. Es daudz ko ieguvu no Slišareva ar viņa izpratni par kosmosu. Es no viņa daudz ko iemācījos. Trešais ir izšķirošais brīdis.

– Gaisma, telpa un izšķirošais mirklis. Un laiks?

– Mēs filmējam laiku.

– Un laika un telpas enerģija?

– Nē, enerģija nāk tikai no jums.

– Vai tas nav..?

– Visur ir enerģija. Es nepiekrītu par tukšumu.

– Jūs sakāt, ka šaušanas laikā izstarojat enerģiju. Pareizi, jo vairāk enerģijas jūs tajā ieguldāt, jo labāka būs bilde. Ir vieta, ir cilvēki, ir filmēšanas laiks. Viņiem ir arī sava veida enerģija. To var noķert ar kameru. Jūsu enerģija saplūst ar laika un telpas enerģiju, un jums rodas izšķirošais brīdis, par kuru jūs tik daudz runājat.

– Jā, es piekrītu, ka telpai ir sava enerģija: ir viegli filmēt Stambulā, Sanktpēterburgā. Jūs tur nokļūstat un esat pārsteigts! Tur ir kosmosa enerģija! Maskavā ir grūti filmēt, bet tas ir iespējams. Un ir vietas, kur tu ierodies un nevari neko labu uzņemt. Tas nav..

– Jūsu galvenā aizraušanās ir ielu fotogrāfija? Kas jums ir interesanti fotografēt uz ielas??

– Man bija klausītāja, kura man pateicās par to, ka es viņai pateicu, ka var fotografēt tikai gaismu. Domāju, ka man iemesls, kāpēc dodos ārā, ir gaisma un īpašais apgaismojums. Ja nav gaismas, ir drūmi. Vissvarīgākais ir gaisma.

Ir krīzes stāvoklis? Ko tad darāt??

– Mani pārņem krīze, kad redzu atkārtošanos. Visgrūtāk ir novērtēt savu darbu, tāpēc es sāku domāt, ko darīt, ja es jau pats sevi “kniedēju”? Kad man sākas atkārtošanās, es eju ārā un mēģinu no tās atbrīvoties. Bet mani vienmēr ir vadījusi gaisma. Kad apkārt ir gaisma, cilvēki un viss vārās, tad man tas ir īsts, tas ir mans.

– Kāpēc jūs to saucat par ielu fotogrāfiju?? Vai tā nav ikdiena – ikdiena??

– Ielu fotogrāfija ir fotogrāfija, kas uzņemta publiskā vietā. Jūs varat nošķirt ielu fotogrāfiju no žanra fotogrāfijas.

– Kā atdalīt? Vai jūs nefotografējat tās pašas ielu ainas??

– Un jūs varat atšķirt šo “subperifēriju”. Ielu fotogrāfija ir modīga joma, un pie manis visu laiku nāk cilvēki, lai to apgūtu.

– Es nedomāju, ka slaveni fotogrāfi seko modei. Viņi ir vai nu priekšā, vai priekšā līknei. Jautājums ir: kāpēc, kāpēc ielu fotogrāfija, ko mēs kompensējam sevī, ejot ārā un fotografējot visu??

Foto aprīkojums

10. Lielā ūdens kauja pie Akmens ziedu strūklakas VisLatvijas izstāžu centrā. 2013

– Nu, tāpat kā visi! Ne visi to dara. Un ne visi tos nošauj. Šķiet, atceros, ka katru dienu es uzņēmu kādu ielas fotogrāfiju. Un, kad es saņēmu kartes… Kopš 1996. gada. Tā ir ilūzija, ka fotogrāfi nav līdzjūtīgi. Pareizi, ka, izejot uz laukuma, jūs zināt, KĀ jūs šaujat. Un gaisma un objekts.

– Es domāju, ne visu, ne katru dienu?

– Varbūt katru dienu, bet tikai piecpadsmit minūtes, bet tādas braukšanas piecpadsmit minūtes. Ielu fotogrāfija ir patiesa jau no paša sākuma, un tajā nedrīkst būt daudz apstrādes, datora iejaukšanās attēlā. Es jums parādīšu, ko tieši nofotografēju.

Kā jums šķiet multimediji??

– Ja kāds saka, ka fotogrāfija ir iesaldēts mirklis, tad multimedija cenšas turpināt iesaldēto mirkli. Es darīju gif animācija, Es saņēmu ziņkārīgs multivides. Bet jums ir jānofilmē videoklips.

– Pastāv uzskats, ka multimediji “apēdīs” fotogrāfiju, ka multimediji ir nākotne. Kā jūs domājat??

– Multimediji ir vairāk paredzēti internetam, bet fotogrāfija var būt visur un dzīvot jebkurā telpā: pie sienas, grāmatā, avīzē, žurnālā. Tā var būt drukas veidā.

– Tas, ka žurnālu kļūst arvien mazāk, jūs neuztrauc?

– Un kas no tā?? Tas ir normāls process, dzīve turpinās. Jūs varētu izdot grāmatu.

– Jā, ikvienam fotogrāfam ir fantastiska iespēja izdot savu grāmatu. Padomājiet, cik daudz gadu katram sevi cienošam fotogrāfam bija nepieciešams, lai nonāktu līdz grāmatai. grāmata tika uzskatīta par virsotni. Tagad jūs nosūtāt materiālu tiešsaistes grāmatu izdevējam, un pēc nedēļas jūsu rokās ir īsta grāmata. Tā ir pieejama gan jauniem, gan nobriedušiem fotogrāfiem. Vai, jūsuprāt, fotogrāfijai ir nākotne??

– Jā, tā ir jauna māksla, tai ir tikai 174 gadi. Fotogrāfija mainās un attīstās pati par sevi. Ja glezna vai skulptūra ir iesaldēta sevī, ierobežota ar instrumentu un audeklu, tad fotogrāfija vienmēr mainās, tā ir dzīva.

– Kā jūs redzat fotogrāfu pēc dažiem gadiem, piemēram, pēc desmit??

– Kaut kur lasīju, ka viņi ir izlaiduši brilles ar kameru. Jūs ejiet un ņemiet to. Tā ir fotogrāfijas nākotne. Kamera mani traucē, es vēlos būt neredzams. Brilles vai lēcas. Tu skaties, tu mirkšķini, tu to novelc. Kamera ir gan vairogs, gan šķērslis. Tas ir satraucošs un provokatīvs. Bet šeit es uzvelku saulesbrilles, iebāzu rokas kabatās un varu šaut, cik vien vēlos.

– Un mēs beidzot saņemsim kādu patiesu fotogrāfiju?

– Mēs pārtrauktu saņemt reakciju uz mums, uz kameru. Lai gan tad, iespējams, tiks pieņemti daži likumi, lai ierobežotu mūsu iejaukšanos citu cilvēku telpā.

– Bet, kamēr likumi netiks pieņemti, kamēr tie nesasniegs Latvijas iekšzemi, mēs ceram, ka mums būs laiks fotografēt mūsu “nefilmējamo” valsti. Vēl viens jautājums, ja viss ir tik vienkārši, iedomājieties, cik daudz palielināsies filmēto materiālu daudzums un kur tas tiks uzglabāts? Kas tīrīs “Augeja staļļus”??

– Neviens, viņi attīrīsies paši.

– Ko jūs domājat par sociālajiem tīkliem, pastāvīgu publicitāti un “patīk”??

– Nu, tā ir sava veida atkarība: jūs ievietojat bildes un gaidāt uzmundrinājumu. Ja kāds kritizē, tas vienmēr ir pārsteidzoši, jo tas nav pieņemts. Ir labi dzirdēt dažādu cilvēku viedokļus, kad kaut ko darāt. Kad es sāku angļu valodā rakstīt ielu fotogrāfijas blogu, man bija viens mērķis – parādīt, ka mums ir šādas fotogrāfijas. Esmu sasniedzis šo mērķi: pirms trim gadiem manas fotogrāfijas tika publicētas izdevumā Street Photography Now, un esmu uzņemts starptautiskajā kolektīvā Street-photographers.un pēkšņi sapratu, ka mums ir labi reportieri, bet ļoti maz labu ielu fotogrāfu. Es domāju, ka autors, kurš šauj uz ielas, var darīt jebko, viņš ir universāls karavīrs. Ja es būtu priekšnieks, es viņiem iedotu kameru ar vienu īso fokusa objektīvu un sūtītu viņus uz ielas.

– Tas nozīmē, ka fotoattēla rezultāti uzreiz pateiktu, vai cilvēks ir komunikabls, drosmīgs, apņēmīgs un piemērots žurnālista amatam?

– Jā, tas būtu bijis skaidrs uzreiz.

– Par ko jūs sapņojat??

– Es sapņoju par grāmatas izdošanu un, protams, sapņoju par mūsu Latviešu fotogrāfijas pacelšanos.

– Kā jūs redzat savu dzīvi pēc desmit gadiem??

– Šodien braucu mājās no fotosesijas un domāju, ka pēc desmit gadiem man būs 55 gadi. Vai man izdosies saglabāt šo dzinējspēku, enerģiju, kas man ir tagad? Es ceru, ka es to saglabāšu, ka es turpināšu šaut un ka es mainīšos.

Novērtējiet šo rakstu
( Vēl nav vērtējumu )
Apala Lacis

Kamēr atceros, vienmēr esmu bijis apburots ar apkārtējās pasaules skaistumu. Jau bērnībā es sapņoju par telpu radīšanu, kas ne tikai iepriecina, bet arī ietekmē cilvēku labklājību. Šis sapnis kļuva par manu vadmotīvu, kad nolēmu iet iekštelpu dizaina ceļu.

Sadzīves tehnika. Televizori. Datori. Foto aprīkojums. Atsauksmes un testi. Kā izvēlēties un iegādāties.
Comments: 2
  1. Jānis Celmiņš

    Kāds ir Artem Zhiteneva ielas fotogrāfijas stils un kāpēc viņu raksturo kā biedējošu cilvēku?

    Atbildēt
    1. Aivars

      Artema Zhiteneva ielas fotogrāfijas stils ir ļoti īpatnējs un atšķirīgs no citiem māksliniekiem. Viņa attēli izraisa sajūtu un noskaņu, kas cilvēkiem var likties biedējoša. Viņa izmanto daudz tumšo un kontrastu, lai izceltu spilgtos objektus, bet vienlaikus saglabātu neskaidrību un noslēpumainību. Tas var liecināt par viņa interesi par tumsību un noslēpumainību un veicina biedējošu atmosfēru. Tā rezultātā viņa fotogrāfijas ir dinamiskas, bet vienlaikus rada nedrošību un noslēpumu, kas var radīt biedējošu iespaidu uz skatītāju.

      Atbildēt
Pievienot komentārus